کــــــار وفــــنـــــاوری

کــــــار وفــــنـــــاوری

ورود شما را به این وبلاگ علمی و آموزشی خوشامد عرض می کنیم
کــــــار وفــــنـــــاوری

کــــــار وفــــنـــــاوری

ورود شما را به این وبلاگ علمی و آموزشی خوشامد عرض می کنیم

کاردستی‌های زیبا با کاغذ

هیچ فکر می‌کردید با یک ورق کاغذ میشد از این کارها کرد؟

.10

a (1).1

a (1).2

a (1).3

a (1).4

a (1).5

a (1).6

a (1).7

a (1).13

a (1).15

a (1).17

a (1).21

a (1).22

a (1).25

آموزش ساخت جا مدادی با چوب بستنی

وسایل_دورریختنی_(کاردستی)5

مواد لازم برای این کاردستی :

لوله مقوایی داخل دستمال توالت

تعدادی چوب بستنی ( یا چوب معاینه گلو که می‌توانید از داروخانه بخرید)

یک تکه مقوا

چسب و رنگ یا برچسب برای تزیین

ابتدا مقوا را به صورت گرد یا مربع ببرید و مثل شکل زیر با چسب ، به کف لوله دستمال بچسبانید . همچنین می‌توانید برای کف جامدادی ، از چوب

بستنی استفاده نمایید . توصیه می‌کنیم در کف از مقوای کلفت استفاده نمایید و به هر صورت کف جامدادی را سنگین کنید تا موقع استفاده واژگون نشود .وسایل_دورریختنی_2

سپس دورتا دور لوله را مانند تصویر زیر ، چوب بستنی بچسبانید.

وسایل_دورریختنی_کاردستی3

حال آن را مطابق سلیقه خودتان تزیین کنید. می‌توانید آن را نقاشی کرده و یا مشابه تصویر بالا روی آن برچسب بچسبانید.

کاردستی

چند مدل رنگ آمیزی و چیدمان دیگر از این جا مدادی

کاردستی-جامدادی-با-چوب-بستنی1

کاردستی

ساخت گلدان از بطری یک بار مصرف

 

 

 

 

 

1-1-1

وسایل لازم :1-1

بطری خالی نوشابه

قیچی

گام اول : از لبه بطری ۷ سانتی متر پایین تر علامت گذاری کنید ، و با قیچی قسمت بالایی را برش زده و آن را ازقسمت پایین جدا کنید .

1

2

گام دوم : توجه داشته باشیددر این مرحله هرچه قدر میزان اندازه گیری شما دقیق تر باشد، در انتها کار دستی زیبا تر ی خواهید داشت . روی تنه بطری ، ۸ سانت پایین آمده علامت گذاری کنید ، سپس دور تا دورآن را از لبه تا جایی که از بلندی بطری علامت گذاری کردید ، با فاصله ی یک سانتی ابتدا علامت گذاری کنید و پس از آن با قیچی مرتب برش بزنید تا نوار‌های بلندی را به دست آورید .

34

5

گام سوم : ابتدا با انگشت نوار‌ها را به سمت خارج خم کنید ، سپس بطری را وارونه روی میز یا سطح صافی قرار دهید طوری که نوار‌های برش خورده به طرف بیرون باشند و با دست محکم آن‌ها را فشار دهید تا کاملا نوار‌ها به بیرون خم شده و شکل بگیرد .

76

8

گام چهارم : از یک سمت بطری کار بافت لبه ی گلدان را شروع کنید . یکی از نوار‌ها را برای شروع بافت انتخاب کنید و آن را به سمت داخل بطری پشت دو نوار بغلی فرو کنید و در جای خود محکم کنید .9

گام پنجم : نوار دوم را از روی نوار بغلی رد کنید و زیر دو نوار بعدی فرو کنید به این ترتیب یک نوار رو قرار می‌گیرد و دو نوار زیر ، به همین ترتیب بافت را ادامه دهید تا تمامی‌نوارها بافته شود و لبه گلدان درست شود گلدان شما آماده است .

نوشته : رقیه مستقیم

10

11

12

13

14

15


 

ساعت دیواری با چوب بستنی

وسایل لازم :

۱۲ عددچوب بستنی

تخته سه لایی یا مقوای ماکت سازیکاردستی

عقربه‌های ساعت و یک درب بطری

اره مویی

رنگ‌های آکرولیک

چسب چوب

شیوه ساخت:

گام اول : ابتدا چوب‌های بستنی را که قبلا تمیز کرده اید با رنگ‌های دلخواه خود رنگ آمیزی کنید .

گام دوم: برای بدنه ساعت دیواری می‌توانید از مقوای ماکت سازی استفاده کنید یا اگر بخواهید کاردستی شما استحکام بیشتری داشته باشد از تخته سه لایی استفاده کنید . در هر صورت ابتدا دایره ای با قطر دلخواه روی تخته یا مقوا رسم کنید. برای این کار می‌توانید از پرگار استفاده کنید یا اگر دایره بزرگ تری می‌خواهید با استفاده از خط کش و گونیا آن را رسم کنید.به خاطر داشته باشید هر قدر قطر دایره بیشتر باشد ساعت شما بزرگ تر خواهد بود و این کار به سلیقه شما و دکور اتاقتان بستگی دارد.برای برش تخته سه لایی از اره مویی استفاده کننید تا برش تخته ظریف تر باشد و پس از اتمام برش دور تخته را با سمباده نرم کنید . سپس با رنگ سفید آن را رنگ آمیزی کنید و نقطه وسط ساعت را با میخ سوراخ کنید و۱۲ شعاع آن را مشخص کنید. کاردستی

کاردستی

کاردستی5

کاردستی3

گام سوم: چوب بستنی‌هایی را که به رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کردید با استفاده از چسب چوب روی شعاع‌های ساعت بچسبانید و اجازه دهید تا خشک شود.

کاردستی6 گام چهارم: درب بطری را به وسیله یک درفش داغ سوراخ کنید و با چسب محکم پشت صفحه ساعت بچسبانید.به این وسیله می‌توانید ساعت را به دیوار آویزان کنید.

کاردستی7

گام پنجم: برای شماره‌های ساعت از اجسام مختلف می‌توانید استفاده کنید . ما در این جا از فوم استفاده کردیم اما شما می‌توانید از دکمه‌های بزرگ رنگی ، قطعات چوب یا هر چیز دلخواهی استفاده کنید . فوم‌ها را به صورت دایره‌های کوچک بریده و پس از نوشتن شماره‌های ۱ تا ۱۲ روی آن‌ها به رنگ دل خواه رنگ آمیزی کنید.

کاردستی9

کاردستی8گام ششم: شماره‌ها را روی چوب‌های بستنی به آرامی‌بچسبانید و اجازه دهید تاکاملا خشک شوند . سپس موتور ساعت را پشت صفحه اصلی قرار داده و عقربه‌ها ی آن را از روی صفحه وصل کنید . شما می‌توانید از موتور ساعت‌هایی که صفحه آن فرسوده و قدیمی شده اند استفاده کرده آ نها را بازیافت کنید و دکور زیبایی برای اتاقتان به وجود آورید .

کاردستی10

از نوشابه خانواده تا گلدانی زیبا

کاردستی با بطرییکی از مهمترین دغدغه‌های محیط زیستی اضافه شدن زباله‌های غیرقابل بازیافت و از مهمترین این زباله‌ها PETها یا همان شیشه‌های نوشابه خانواده و دلستر است. از این رو ایده‌های خلاقانه ای که مانع از اضافه شدن این زباله به محیط زیست می‌شود بسیار ارزشمند است.

وسایل مورد نیاز:
۱٫ یک بطری نوشابه خانواده + یک بطری دلستر
۲٫ کاتر و قیچی
۳٫ خط کش(ترجیحا فلزی)
۴٫ عکس‌های زیبا که می‌توانید از مجلات و روزنامه‌ها جدا کنید.
۵٫ سلیقه و حوصله

کاردستی با بطریمرحله اول: بطری بزرگتر را بردارید و یک استوانه از میان آن با قیچی ببرید. توجه کنید که هدفتان ساختن گلدان است یا جاشمعی که هر کدام ارتفاع متفاوتی از استوانه را نیاز دارد.

کاردستی با بطریمرحله دوم: حال باید از استوانه یک مکعب مستطیل دربیاورید برای این کار کافیست ابتدا استوانه را با کف دو دست روی میز صاف کنید در این حالت دو خط تاخوردگی به وجود می‌آید. برای آن که لبه‌ها کاملا صاف باشند با کاتر و به کمک خط کش کجی لبه‌ها را بگیرید. سپس باید دو خط تاخوردگی را روی هم منطبق کنید و دو خط دیگر ایجاد کنید. دقت کنید تا اندازه ضلع‌های مربع یکسان شود. عکس‌های زیر گویاست:

کاردستی با بطری

کاردستی با بطری

کاردستی با بطری

کاردستی با بطری
مرحله سوم: در این حالت باید عکس مناسبی را به اندازه مکعبتان دربیاورید و از داخل درون مکعب بگذارید. برای اینکه عکس درست به بدنه بچسبد بهتر است هم انداز هر وجه باشد.

کاردستی با بطری

کاردستی با بطری

حال باید بطری کوچکتر را به انداز ارتفاع مکعب و حتی چند میلیمتر کمتر ببرید و با دقت درون مکعب جادهید.

کاردستی با بطری

درون گلدان را آب بریزید و گل‌ها را درون آن بگذارید.

کاردستی با بطری

همچنین می‌توانید با کمتر گرفتن ارتفاع و همان مرحله‌های قبلی یک جاشمعی زیبا داشته باشید مانند شکل زیر

کاردستی با بطری

ویا حتی جامدادی:

کاردستی با بطری

دانــلـــود کــتـــاب کــــار و فـــــنـــــاوری پــایـــه هـــفـــتم

همکاران ودانش آموزان عزیز 

کتاب کار وفناوری پایه هفتم بصورت PDF  آماده  شده ، برای دانلود بروی لینک دانلود  کلیک نمایید  

 

 

 

  

 




   دانلود کتاب کار و  فناوری پایه هفتم